1.Teoria konwergencji: William
Stern - uważał, że dyspozycje psychiczne są zdeterminowane dziedzicznie, ich
rozwój zależy jednak od wpływów środowiska, w którym człowiek żyje. Dopiero pod
wpływem środowiska wrodzone zadatki aktualizują się i przekształcają w trwałe
właściwości psychiczne.
2.Teorie interakcyjne: uznają
współdziałanie czynników dziedziczności i środowiska, dojrzewania i uczenia
się, „natury” i „pielęgnacji” w rozwoju dziecka.
3.Teorie behawioralne: tzw.
Teorie S-R (stimulus – reaction) traktują rozwój przede
wszystkim jako proces uczenia się społecznego. Osoby znaczące dostarczają
dziecku wzorców zachowań i odpowiednich wzmocnień, dzięki czemu kształtuje ono
społeczne motywy działania i osobowości (Sears; Maier).
Istnieją inne jeszcze warianty behawioralnych teorii rozwoju, oparte na
koncepcji warunkowania instrumentalnego opracowanej przez Skinnera i na badaniach
laboratoryjnych nad dziećmi.
4.Teorie
psychoanalityczne: psychoanalityczne
koncepcje rozwoju biorą za podstawową teorię Zygmunta Freuda, rozmaicie ją
zresztą modyfikują. Najbardziej znane są poglądy Eriksona. Erikson koncentruje się przede
wszystkim na sferze czynności świadomych (Ego) i na rozwoju procesów
psychospołecznych. W kolejnych stadiach, od narodzin człowieka do jego
starości, kształtują się poszczególne składniki osobowości, specyficzne dla
każdego życia.
5.Teorie biogenetyczne: niektóre
modele związane są z psychologią postaci. Teorie biogenetyczne charakteryzuje
uznawanie prymatu czynników wewnętrznych, endogennych w rozwoju oraz
podkreślenie zmian jakościowych, jak również kryzysów rozwojowych, powodujących
brak ciągłości zmian.
6.Teorie poznawcze: koncentrują się na umysłowym rozwoju jednostki, nie uważając go
jedynie za wybranym szczególnie ważny aspekt ontogenezy, lecz za klucz do
zrozumienia ogólnego rozwoju psychicznego. Poznawcza reprezentacja świata
stanowi mechanizm wyjaśniający związki między człowiekiem a jego otoczeniem.
Jest ona wyznaczona przez treść poznania (np. przedmioty, ludzie i ich
zachowanie), kanał odbierający informacje (wzrokowy, słuchowy, dotykowy) o
rodzaj reprezentacji.
Charakterystyka stadiów rozwoju wg. J.Piageta:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz