-Emocje we wczesnym
dzieciństwie
Osiągnięcie przez
jednostkę pełnej dojrzałości emocjonalnej jest procesem długotrwałym i nie
każdy człowiek dojrzałość tę osiągnie.
Jeśli rozwój
emocjonalny we wczesnych stadiach ontogenezy przebiega pomyślnie, można
oczekiwać dalszego prawidłowego
kształtowania się uczuć.
O przeżyciach
emocjonalnych niemowlęcia wnioskujemy na podstawie jego reakcji wokalnych,
mimicznych i pantomimicznych. Dziecko nie uświadamia sobie swych doznań.Można jednak na
podstawie jego zachowania wyróżnić stany emocjonalne pozytywne oraz negatywne.
-Rodzaje afektów i
emocji
Osiągnięcie przez
jednostkę pełnej dojrzałości emocjonalnej jest procesem długotrwałym i nie
każdy człowiek dojrzałość tę osiągnie.
Jeśli rozwój
emocjonalny we wczesnych stadiach ontogenezy przebiega pomyślnie, można
oczekiwać dalszego prawidłowego
kształtowania się uczuć.
Emocja strachu jest
jedną z tych, które krystalizują się najwcześniej. Źródła jej tkwią w aktualnym
stanie organizmu. Źródłem strachu najczęściej są bodźce niespodziewane, nagłe,
obce i niezwykłe.
Gniew jest reakcją
występującą już w okresie wczesnoniemowlęcym w wyniku pojawienia się przeszkody utrudniającej poruszanie się,
w dalszych okresach życia – działanie. U niemowląt przejawy złości są
przypadkowe, płynne. Dziecko płacze, krzyczy, pręży ciało, bije, wygina się.
Radość
i zadowolenie w okresie niemowlęcym wynikają z dobrego samopoczucia fizycznego.
Towarzyszy im uśmiech i ogólna reakcja radosnego ożywienia. Reakcję tę można
już zaobserwować u 3-miesięcznego dziecka.
Polecamy serię książek Wojciecha Kołyszko dotyczącą uczuć.
Dzięki tym mądrym książeczkom, obfitującym w zabawne i pouczające ćwiczenia rysunkowe, mali czytelnicy nauczą się, że uczucia są dobre i pożyteczne, czasem motywują do działania, a czasem przestrzegają przed niebezpieczeństwem. Dzieci dowiedzą się, że wszystkie emocje trzeba szanować i nie można się ich bać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz