czwartek, 14 czerwca 2012

Rozwój emocjonalny

-Emocje we wczesnym dzieciństwie
Osiągnięcie przez jednostkę pełnej dojrzałości emocjonalnej jest procesem długotrwałym i nie każdy człowiek dojrzałość tę osiągnie.
Jeśli rozwój emocjonalny we wczesnych stadiach ontogenezy przebiega pomyślnie, można oczekiwać dalszego  prawidłowego kształtowania się uczuć
O przeżyciach emocjonalnych niemowlęcia wnioskujemy na podstawie jego reakcji wokalnych, mimicznych i pantomimicznych. Dziecko nie uświadamia sobie swych doznań.Można jednak na podstawie jego zachowania wyróżnić stany emocjonalne pozytywne oraz negatywne. 


-Rodzaje afektów i emocji
Osiągnięcie przez jednostkę pełnej dojrzałości emocjonalnej jest procesem długotrwałym i nie każdy człowiek dojrzałość tę osiągnie.
Jeśli rozwój emocjonalny we wczesnych stadiach ontogenezy przebiega pomyślnie, można oczekiwać dalszego  prawidłowego kształtowania się uczuć. 
Emocja strachu jest jedną z tych, które krystalizują się najwcześniej. Źródła jej tkwią w aktualnym stanie organizmu. Źródłem strachu najczęściej są bodźce niespodziewane, nagłe, obce i niezwykłe.
Gniew jest reakcją występującą już w okresie wczesnoniemowlęcym w wyniku pojawienia się przeszkody utrudniającej poruszanie się, w dalszych okresach życia – działanie. U niemowląt przejawy złości są przypadkowe, płynne. Dziecko płacze, krzyczy, pręży ciało, bije, wygina się. 
Radość i zadowolenie w okresie niemowlęcym wynikają z dobrego samopoczucia fizycznego. Towarzyszy im uśmiech i ogólna reakcja radosnego ożywienia. Reakcję tę można już zaobserwować u 3-miesięcznego dziecka.  


Polecamy serię książek Wojciecha Kołyszko dotyczącą uczuć. 
 

Dzięki tym mądrym książeczkom, obfitującym w zabawne i pouczające ćwiczenia rysunkowe, mali czytelnicy nauczą się, że uczucia są dobre i pożyteczne, czasem motywują do działania, a czasem przestrzegają przed niebezpieczeństwem. Dzieci dowiedzą się, że wszystkie emocje trzeba szanować i nie można się ich bać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz