Narzędzia diagnozowania
1. Ocena
opisowa i sprawdzian osiągnięć ucznia kl. I-III
Ocena rozwoju ucznia
odbywa się w granicach standardów osiągnięć ucznia, określa na koniec każdego
etapu edukacji szkolnej w Podstawach Programowych i opisanych wykazem
umiejętności i kompetencji, których osiąganie szkoła powinna zapewnić każdemu
dziecku na miarę jego możliwości.
Standardy wymagań są:
- zakresowo węższe i szczegółowo informują, co w danym etapie edukacji jest wskazane, by uczeń osiągnął;
- są opisane wykazem takich umiejętności i kompetencji, które można zaobserwować bądź zmierzyć w warunkach szkolnych;
- są i muszą być zgodne ze standardami osiągnięć.
2. Diagnoza
gotowości szkolnej u progu klasy 1
Celem diagnozy jest
zbadanie stopnia opanowania przez dzieci rozpoczynające naukę w pierwszej
klasie szkoły podstawowej umiejętności i wiadomości przewidzianych dla tego
etapu kształcenia,
Do diagnozy wiadomości i
umiejętności dzieci wykorzystano zadania w kartach pracy oraz obserwacje
prowadzone przez nauczyciela. Bogato ilustrowane karty zawierają zadania z
pięciu obszarów:
I. Komunikowanie się
II. Umiejętności
społeczne; współdziałanie w grupie
III. Rozumienie i
poszanowanie przyrody
IV. Edukacja
matematyczna, czynności intelektualne
V. Umiejętności
poznawcze ważne dla uczenia się.
Informacje na temat
stopnia opanowania umiejętności, które nieostały ujęte w kartach pracy,
nauczyciel gromadzi podczas obserwacji, rejestrując zachowanie dziecka w danej
sytuacji. Zakres obserwacji istotnych dla diagnozy i sposób ich punktacji
opisane w kartotekach obserwacji. Na ich podstawie nauczyciel ustala punktację
dla każdego ze swoich uczniów, wykorzystując obserwacje prowadzone w ciągu
dotychczasowych zajęć. Analiza wyników diagnozy ma dostarczyć nauczycielom
niezbędnych informacji do planowania dalszej pracy dydaktyczno – wychowawczej.