-Zdolności sensoryczne
noworodka
Słuch: pierwsze
reakcje na bodźce słuchowe – przyspieszenie bicia serca. Pojawiają się jeszcze
w okresie życia wewnątrzmacicznego, u 7-miesięcznego płodu. Wzrok: system
wzrokowy noworodka nie jest w pełni dojrzały, mielinizacja nerwów wzrokowych postępuje jednak szybko od pierwszego dnia
życia. Noworodek potrafi przez moment
zatrzymać wzrok na bodźcach świetlnych. Smak: wrażliwość
noworodka na bodźce smakowe jest znaczna bezpośrednio po urodzeniu. Preferuje
on smak słodki, a reaguje negatywnie na bodźce słone, kwaśne i gorzkie.
Węch: zmysł węchu jest dobrze
rozwinięty u noworodka. Obserwowana jest negatywna reakcja na zapach amoniaku,
benzyny.
-Duża wrażliwość
dotykowa i kinestetyczna, natomiast wrażliwość na ból jest słaba.
-Rozwój percepcji
wzrokowej
Dojrzewanie systemu
wzrokowego niemowlęcia dokonuje się bardzo szybko, w ciągu pierwszych 3 – 4
miesięcy życia.Wzrasta umiejętność
śledzenia w sposób ciągły obiektów zmieniających położenie w przestrzeni w polu
widzenia dziecka. W 6 – 7 tygodniu życia
prawdopodobnie niemowlę wyróżnia twarz, a zwłaszcza okolice oczu. 3 – miesięczne niemowlę
rozróżnia twarz matki bez maski i zamaskowaną, a 4-miesięczne wyodrębnia twarze
osób znanych, reagując na nie inaczej niż na twarze osób obcych. W 4 miesiącu wytwarzają
się warunkowe reakcje na barwy. Dopiero jednak w 2 roku
życia dziecko kieruje się w swym działaniu barwą jako cechą wyglądu
przedmiotów.
-Rozwój percepcji
słuchowej
Zróżnicowane
reakcje na dźwięki zależne od takich wymiarów bodźców słuchowych jak
częstotliwość, siła, długość trwania i barwa dźwięku, zaznaczają się już w
stadium noworodka, a charakterystyczne są także dla niemowląt.
Próg wrażliwości
słuchowej obniża się szybko między 3 a 8 miesiącem życia. Odruchy warunkowe na
bodźce słuchowe udało się wytworzyć
około 3 miesiąca życia. W tym samym czasie
rozwija się koncentracja słuchowa.
Około 4 – 5 miesiąca
niemowlę lokalizuje źródło dźwięku zwracając głowę w odpowiednim kierunku. Niemowlę jest bardzo
wcześnie wrażliwe na rytmiczne dźwięki mowy ludzkiej – reaguje
zsynchronizowanymi z nimi ruchami już w okresie 12 godzin po urodzeniu.
Rozróżnia także od 2 miesiąca życia fonemy, a więc dźwiękowe składniki słów. Poczucie rytmu
wykształca się wcześniej niż poczucie
melodii i harmonii. W okresie późnego dzieciństwa wzrasta zdolność rozróżniania
wysokości tonów. Wraz z wiekiem wzrasta
ostrość słuchu, ustalana za pomocą badań audiometrycznych.
-Percepcja przedmiotu
Niemowlę przechodzi
stopniowo od doznawania izolowanych wrażeń do spostrzegania przedmiotu, dzięki
sukcesywnemu nastawianiu kilku narządów zmysłowych na to samo źródło wrażeń,
np. określony obiekt fizyczny.
-Ujęcie przedmiotu w
spostrzeżenie następuje na podstawie wielozmysłowej aktywności podmiotu wobec
poznawczego obiektu (Szuman).
Jean
Piaget uważa, że przedmiot
początkowo to „kompleks polisensoryczny”, który po zerwaniu
kontaktu percepcyjnego przestaje dla niemowlęcia istnieć.
Stopniowo subiektywne obrazy
spostrzeżeniowe obiektywizują się dzięki koordynacji różnych czynności
sensorycznych i motorycznych, np. chwytania przedmiotu trwa około 18 miesięcy.
Dziecko półtoraroczne potrafi już odnaleźć przedmiot ukryty kierując się
wyobrażeniami lub rozumowaniem.
-Charakterystyczne cechy
percepcji dziecięcej:
Synkretyzm – polega na niedokładnym różnicowaniu bodźców. U niemowląt
przybiera formę braku zdolności odróżnienia przedmiotów występujących razem czy
też wyodrębnienia obiektu z tła.
Słaba
wybiórczość –
wyróżniają one pewne szczegóły „pod rząd”, bez powiązania z innymi składnikami
obrazu, w sposób mało uporządkowany i zorganizowany. Kierują się przy tym
silnymi cechami bodźców.
-Wyróżnianie
figur ukrytych –
dzieci rozwiązują te zadania, które zawierają znane im przedmioty z
doświadczenia niż figury geometryczne.
-Reprodukcja kształtów:
Wielu informacji o
rozwoju percepcji wzrokowej oraz orientacji dziecka w przestrzeni dostarczają
zarówno jego rysunki dowolne, jak również odtwarzanie rozmaitych figur według
wzorów oraz rozpoznawanie kształtów geometrycznych.
Najbardziej
nierozczłonkowanym kształtem, łatwym do globalnego ujęcia, jest koło. Dziecko
rozpoznaje je zatem, a także reprodukuje najwcześniej (6-letnie dzieci
reprodukują koło względnie regularnie, ma ono poprawny kształt).
Pod koniec wieku
przedszkolnego dzieci reprodukują także poprawnie kwadrat i prostokąt oraz
niektóre figury złożone (przecinające się koła, koło wpisane w trójkąt).
-Percepcja obrazów
statycznych i dynamicznych
Koncepcja
Williama Sterna:
istnieją 3 stadia spostrzegania rzeczywistości: stadium przedmiotów, czynności
i stosunków.
-Stadia te nie są jednak
uniwersalne, ponieważ istnieje ścisła zależność między treścią obrazka a
sposobem jego percepcji.
Dzieci
w wieku przedszkolnym potrafią powiązać spostrzegane elementy obrazka w
sensowną całość, jeśli jego temat jest bliski ich doświadczeniom. Dokładna i
wielostronna analiza spostrzeżeniowa ilustracji i rycin sprawia trudność nawet
dzieciom uczęszczającym do szkoły.
Wydaje
się, że sekwencje obrazów ruchomych w porównaniu z historyjkami obrazkowymi czy
przezroczami mogą być bardziej zrozumiałe dla dzieci w wieku przedszkolnym,
przedstawiają bowiem „dzianie się”, tj.
kolejne fazy zdarzenia. Ułatwia to ujmowanie w spostrzeżeniu stosunków między
przedmiotami i istotami.
-Orientacja w czasie
Subiektywne
poczucie czasu u dzieci zależy od tego, czy czas jest wypełniony interesującą
je czynnością, czy też oczekiwaniem lub jednostajnym zajęciem. Wiadomo, że małe
dzieci źle znoszą podróż, dłuższe siedzenie przy stole, a także rozłąkę z
bliskimi osobami.
Małe
dzieci żyją przede wszystkim chwilą obecną, teraźniejszością, tym co jest „tu”
i „teraz”. Zdaniem Stefana Szumana jest to jednak „teraźniejszość dynamiczna”,
obejmująca trzy momenty czasowe: początek, rozwijanie się i dobieganie do końca
czynności lub zjawiska.
Percepcja czasu małego
dziecka dotyczy stosunkowo krótkich
odcinków czasowych. Gdy przypomina ono sobie zdarzenia z przeszłości, nie umie
podać, jak dawno one przebiegały.
Pory dnia dzieci
rozpoznają i określają już w 4 roku życia.
Około 6 – 7 roku życia
rozpoznają i nazywają pory roku. W tym samym wieku wiele dzieci potrafi
odczytać porę dnia na zegarku.
-Rozwój uwagi:
Przez
cały okres wczesnego dzieciństwa, a także wiek przedszkolny dominuje uwaga
mimowolna. Ten rodzaj uwagi odgrywa też ważną rolę w młodszym wieku szkolnym.
Najprostszą formą uwagi mimowolnej
jest odruch orientacyjny, polegający na nastawieniu narządów odbiorczych na
nowy bodziec przy jednoczesnym zahamowaniu ruchów i czynności wykonywanych w
danej chwili. Oba składniki odruchu orientacyjnego przejawiają się wyraźnie już
u niemowląt 2-miesięcznych, przechodząc następnie w aktywność badawczą, coraz
silniejszą w miarę rozwoju chwytu i manipulacji.
Małe dziecko nie posiada
jeszcze zdolności do koncentrowania uwagi przez dłuższy czas. Jego uwaga ulega
łatwo rozproszeniu, nie jest też przerzutna ani podzielna, a jej zakres jest
niewielki.
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńW sumie dziecko na samym początku faktycznie bardzo dobrze się rozwija i należy mu jeszcze trochę w tym pomóc. Bardzo ważna jest również stała opieka nad niemowlakiem. Ja także czytałam na stronie https://whisbear.com/pl/blog/8-rzeczy-ktore-robisz-codzienne-czy-wiesz-jaki-wplyw-maja-na-twoje-dziecko/ o tym co należy robić i co dokładnie ma wpływ na nasze dziecko.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńJestem pod wielkim wrażeniem. Świetny artykuł.
OdpowiedzUsuń