-Związek myślenia z
działaniem
Myślenie w okresie
wczesnego dzieciństwa nie stanowi jeszcze odrębnej i samodzielnej czynności
poznawczej, lecz podporządkowane jest praktycznym działaniom.
Można je zatem nazwać
„myśleniem w działaniu” albo myśleniem sytuacyjnym, synpraktycznym, związanym bezpośrednio
z oddziaływaniem dziecka na przedmioty, z manipulacją i aktywnością ruchową, z
działaniem w świecie zewnętrznym.
Wg dialektycznej
teorii rozwoju myślenie
wywodzi się z działań motorycznych, wykonywanych na przedmiotach, ma ono zatem
we wczesnych stadiach ontogenezy charakter konkretno-ruchowy. Ten rodzaj
myślenia kształtuje się w miarę rozwoju działań przedmiotowych.
W działania przedmiotowe
włącza się począwszy od 2 roku życia, mowa. Nazwy przedmiotów i czynności
wymieniane przez dorosłych, ich proste polecenia ułatwiają dziecku różnicowanie
własnych czynności i wykonywanie celowych ruchów za pomocą odpowiednich środków
i narzędzi.
-Stadia rozwoju myślenia
w koncepcji Jeana Piageta
-Czynności
zinterioryzowane pojawiają się w ostatnim (szóstym) stadium inteligencji
sensoryczno-motorycznej (praktycznej). Przypada to mniej więcej na wiek 1,5
roku – 2 lata. Dziecko antycypuje wówczas realne działania przez eksperymenty
myślowe, dzięki czemu dochodzi do zamierzonego wyniku. Nie działa już zatem
chaotycznie, próbując na oślep różnych schematów czynnościowych, jakimi
dysponuje.
-Na wiek około 2 – 6 lat
przypada w systemie Piageta stadium inteligencji przedoperacyjnej, zaś okres od
6 – 11 roku życia cechują struktury poznawcze zwane operacjami konkretnymi.
-Ostatni etap rozwoju
inteligencji to operacje formalne, których początki kształtują się w okresie
późnego dzieciństwa między 11 a 12 rokiem życia, ostatecznie zaś utrwalają się
te struktury w okresie adolescencji w wieku około 15lat.
-Rozwój pojęć wg Wygotskiego
Wygotsky uwydatnia złożone
związki między pojęciem a słowem w okresie dzieciństwa.
We wczesnym etapie
rozwoju równoważniki pojęć mają charakter tzw. synkretów, czyli przypadkowych zlepków pojedynczych przedmiotów, które
zespoliły się w percepcji i wyobraźni dziecka w jeden obraz.
Na etapie myślenia
kompleksowego dziecko uwzględnia już obiektywne związki między rzeczami, nie są
to jednak reakcje logiczne, lecz powiązania dowolne, sytuacyjne.
Ostatni etap myślenia przedpojęciowego to pseudopojęcia. Dziecko dobiera
wprawdzie wszystkie trójkąty do wzoru „żółty trójkąt”, kieruje się jednak
wskaźnikami percepcyjnymi, a nie pojęciem trójkąta. Tworzenie pseudopojęć przypada na wiek
przedszkolny, stanowią one niezwykle ważny szczebel pośredni między myśleniem
kompleksowym i pojęciowym.
W tym samym czasie
kształtują się też potoczne pojęcia, które dopiero w okresie późnego
dzieciństwa i w dalszych stadiach rozwojowych mogą stać się pojęciami
naukowymi.
Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuńFaktycznie sam rozwój dziecka jest niezwykle ważny i my jako rodzice na pewno powinniśmy na wiele rzeczy zwracać uwagę. Mi podoba się to co przeczytałam na stronie https://whisbear.com/pl/blog/drzemka-niemowlaka-zdrowa-czyli-jaka/ gdzie ciekawie opisano drzemkę niemowlaka.
OdpowiedzUsuń