-Założenia teoretyczne
badań nad rozwojem mowy dziecka
W
okresie wczesnego dzieciństwa w ciągu niezwykle krótkiego czasu, trwającego nie
więcej jak 2 lata dziecko opanowuje złożony system języka ojczystego, a więc
zespół uporządkowanych reguł fonetycznych i gramatycznych, będących tworem
społecznym i kształtowanym przez wiele pokoleń.
Dziecko
3-letnie posługuje się już zupełnie sprawnie językiem, używając go w
różnorodnych funkcjach, co nie znaczy, aby jego mowa czynna i bierna (tj.
rozumienie wypowiedzi innych osób) nie zmieniała się i doskonaliła w dalszych
okresach rozwoju psychicznego.
Teoria Chomskiego:
-Jego koncepcja
gramatyki generatywno-transformacyjnej zakłada, że istotę języka stanowi
określony zbiór reguł, za pomocą których można generować, czyli wytwarzać
nieskończoną liczbę zdań.
-Dziecko nie uczy się
języka przez naśladownictwo, lecz posiada wrodzoną wiedzę o języku,
uwarunkowany dziedzicznie mechanizm przyswajania języka.
Ta
wrodzona kompetencja językowa, jak ją nazwał autor, odnosi się przede wszystkim
do głębokiej struktury zdań, mającej charakter uniwersalny, tj. wspólny
wszystkim językom.
-Początki rozwoju mowy w
ontogenezie
Wiek
niemowlęcy jest okresem przygotowawczym w rozwoju mowy. Już noworodek wydaje
nieartykułowane dźwięki. Jego krzyk jest początkowo niezróżnicowany, to znaczy,
dorośli nie potrafią rozróżnić, z jakiego powodu dziecko płacze.
Stwierdzono jednak, że
ono samo reaguje silniej już w pierwszym miesiącu życia na własny krzyk niż na
krzyk innych noworodków.
-Począwszy od drugiego
miesiąca życia dziecko za pomocą krzyku i płaczu sygnalizuje swoje potrzeby:
płacze, gdy jest głodne, gdy mu coś dolega, itd.
-Głużenie: „gruchanie”, ma
charakter dźwięków odruchowych, które niemowlę wytwarza na zasadzie samonaśladownictwa.
-Gaworzenie: następna faza
wokalizacji, które polega na wydawaniu dźwięków złożonych ze spółgłosek i
samogłosek, takich jak „pa”, „ba”, Gaworzenie pojawia się w trzecim kwartale
życia
Od około 10 miesiąca
dziecko wchodzi w ostatnią fazę okresu przedjęzykowego – charakterystyczne cechy to naśladowanie dźwięków usłyszanych od
dorosłych oraz rozumienie prostych słów i zwrotów językowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz