-Początki wyobrażeniowej
reprezentacji świata
Wyobrażeniowa
reprezentacja świata kształtuje się u dziecka w miarę jego ogólnego rozwoju
psychicznego.
-Pierwsze jej
przejawy można zauważyć już u niemowląt 8 – 20 miesięcznych, gdy poszukują one
przedmiotu, który zniknął im z pola widzenia.
-Wyobraźnia dziecka jest
ściśle powiązana z jego spostrzeżeniami i realnymi doznaniami.
-Rozwój obrazów
umysłowych
Odtwarzanie
realnych scen w zabawie symbolicznej (tematycznej) dokonuje się, wg
Piageta, na podstawie
naśladownictwa odroczonego, ponieważ dziecko wykonuje daną czynność zabawową po
upływie pewnego czasu, a nie imituje bezpośrednio gestów i czynności osób
dorosłych. Istnieje zatem w takim przypadku wyobrażeniowa reprezentacja
zjawiska rzeczywistego, jego obraz umysłowy.
Piaget wyróżnił kilka rodzajów
obrazów umysłowych. Można je podzielić zależnie od tego, czy wyobrażenia
dotyczą obiektów znanych – są to wówczas obrazy reprodukcyjne – czy też
przedmiotów poprzednio nie spostrzeganych – są to obrazy antycypacyjne.
Każdą z tych kategorii można
podzielić na : 1)obrazy statyczne, obejmujące nieruchome przedmioty i ich
konfiguracje, 2)obrazy kinetyczne, odnoszące się do przedmiotów w ruchu i
3)obrazy transformacyjne, odnoszące się do przekształceń danego układu, np.
wyobrażenie sobie kolejnych etapów przekształcania łuku w prostą.
-Kierunki rozwoju
wyobraźni dziecka
Cechy wyobraźni dziecka
w wieku przedszkolnym są na pozór sprzeczne. Z jednej strony podkreśla się
często, że dzieci mają w tym okresie szczególnie bujną wyobraźnię. Dziecko
zachowuje się czasami tak, jakby żyło w świecie fikcji, nie dostrzegając
otaczającej je realnej rzeczywistości.
-Z drugiej strony,
dzieci w tym okresie rozwoju, zwłaszcza w jego pierwszej fazie, mniej więcej do
lat 5 pojmują dobrze przede wszystkim to, co uchwytne i konkretnym z czym można
się zapoznać bezpośrednio w działaniu.
-Wyobraźnia mimowolna z
wiekiem przekształca się w wyobraźnię dowolną: kierowaną i twórczą.
-Prawidłowości rozwoju
pamięci
Pamięć,
jako właściwość psychiczna człowieka, umożliwiająca mu nabywanie doświadczenia,
jego przechowywanie i wykorzystywanie w różnych okolicznościach i sytuacjach
nie jest gotową od urodzenia zdolnością, lecz zmienia się z wiekiem jakościowo,
a niektóre jej przejawy wykazują też wyraźny wzrost ilościowy. Dotyczy to
zarówno pamięci krótkotrwałej i długotrwałej.
Pamięć
odroczoną badano u dzieci małych wywołując ich reakcje na bodźce „nieobecne”,
które przestały już na dziecko oddziaływać. Klasyczne eksperymenty psychologów
ze Szkoły Wiedeńskiej wykazały, że reakcje odroczone uzyskiwano
eksperymentalnie już u niemowląt począwszy od ósmego miesiąca życia, i to nawet
w sytuacjach, gdy dziecko było zajęte po ukryciu przedmiotu jakąś inną
czynnością.
-Pamięć mimowolna i
dowolna u dzieci
Doświadczenie dziecka
kształtuje się przede wszystkim na podłożu pamięci długotrwałej. Pamięć ta ma w
pierwszych latach życia przede wszystkim charakter mimowolny, podobnie jak
wyobraźnia czy uwaga.
-W drugiej fazie wieku
przedszkolnego pojawiają się u dzieci zaczątki pamięci dowolnej. Sprzyjają temu
sytuacje, w których dziecko musi zapamiętać jakieś polecenie lub przypomnieć
sobie obowiązujące je nakazy i zakazy.
W okresie późnego
dzieciństwa, w szkole dziecko dopiero stopniowo stawia przed sobą jako cel
zapamiętanie materiału i jego odtworzenie. Mimo, że przeciętne zdolne dziecko
przyswaja treść lekcji dość szybko, nie potrafi sprawdzić i ocenić , czego się
wyuczyły.
-Kształtowanie się
pamięci logicznej
Już małe dzieci, a także
dzieci w wieku przedszkolnym zapamiętują nieco lepiej materiał sensowny niż
bezsensowny.
Łatwość zapamiętywania
niespójnego logicznie materiału można wyjaśnić jego funkcją w zabawie i
działaniu, a także nastawieniem dziecka. Małe dzieci zapamiętują szybko
wierszyki o wyraźnym rytmie i melodii słów.
Utrwaleniu w jego
pamięci tekstów zabawnych, choć nie we wszystkich znaczeniowych warstwach
czytelnych dla dziecka (np. niektórych wierszy Jana Brzechwy), sprzyja obrazowa
i emocjonalna treść utworów, oddziałujących na wyobraźnię i uczucia dzieci.
-Pamięci logicznej nie
należy przeciwstawiać pamięci mechanicznej. Można raczej mówić o wzrastającej z
wiekiem przewadze określonego sposobu odtwarzania materiału, w który włączone
są coraz ściślej procesy myślenia.
-Zjawisko reminiscencji u
dzieci
Polega
ono na tym, że materiał zostaje odtworzony dokładniej po pewnym czasie niż przy
pierwszej jego reprodukcji, co wydaje się paradoksalne, gdyż oczekiwalibyśmy,
że w miarę upływu czasu od percepcji materiał będzie ulegał coraz większemu
zapominaniu.
D.I.Krasilszczykowa stwierdziła, że
reminiscencja występuje w 85,7% u dzieci w wieku przedszkolnym, w 60% u dzieci
w klasach I – IV i u 50% uczniów klas V – VII. Autorka sądzi, że młodsze dzieci
spostrzegają materiał bardziej bezpośrednio i w sposób bardziej emocjonalny niż
dzieci starsze i dorośli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz