Metody Terapii (część 2)
1. Terapia Indywidualna:
W terapii indywidualnej
dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym Węgrzynowicz wyróżnia 2
etapy:
1)Etap projekcji – w którym następuje ujawnienie ogólnej postawy emocjonalnej dziecka i lęku podstawowego, ujawnienie typowej reakcji na trudności oraz lęków związanych z aktualną sytuacją życiową.
2)Etap kanalizacji – ma na celu wytworzenie społecznie wartościowych sposobów zaspokojenia pragnień i potrzeb. Na tym etapie podsuwa się dziecku wzory zachowań przez perswazję, tłumaczenie, sugestię. Zalecane nowe postawy dziecka wobec trudności życiowych należy racjonalnie uzasadniać, a następnie je utrwalić na tyle, by dały się przenieść na teren domu lub szkoły.
2. Terapia grupowa:
Terapia ta ma na celu leczenie zaburzeń kontaktów
społecznych (nieśmiałości, zahamowania, konfliktów z rówieśnikami), w wieku
9-12 lat, gdy zaburzenia nie są jeszcze utrwalone, terapia daje szanse
prawidłowego rozwoju ego i właściwej samooceny.
Oddziaływanie terapeutyczne zmierza do wytworzenia postawy
aktywnej i krytycznej. W tym celu terapeuta pomaga dziecku ujawnić konflikt,
przezwyciężyć reakcje lękowe przez pobudzenie do wspólnej ekspresji i
podsumowania ról oraz pomaga dziecku w przetworzeniu mechanizmów obronnych w
pożądane formy reagowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz